Waarom je als manager een verjaardagskalender moet hebben - en waarom kamelen altijd een goed idee zijn

 

kawtar-cherkaoui-125346-unsplash.jpg

Je slaat je handen voor je ogen.

‘Nee. Niet doen!’ gil je.

De tv-actrice hoort je niet en volgt het script. Ze loopt recht in de armen van de seriemoordenaar. Jij zit veilig op de bank en toch heb je klamme handen.

Dát is betrokkenheid. Je hoort, je denkt en je voelt mee. Zo kun je ook meeleven met je bedrijf, je organisatie of je vereniging.

Betrokken werknemers zijn 18% productiever, verkopen 10% meer, verzuimen 27% minder en werken 62% veiliger (Shaufeli 2017). Mooie cijfers, maar je kunt als manager geen film afspelen die tot deze cijfers leidt. Betrekken is een werkwoord.

Je moet iets doen.

‘Maar ik stuur wekelijks een email en niemand reageert.’

Betrokkenheid creëren is een totaalpakket. Je kunt niet zomaar iets weglaten.

De actrice slaat geen zinnen over.

De regisseur laat geen decorstuk weg.

De producer bezuinigt niet op filmmuziek.

 

Ik zeg niet dat het makkelijk is, dat betrekken. Maar het is ook geen rocket science. Het start bij waar je iemand bij wil betrekken, en waarom.

Betrek je je medewerkers bij je bedrijf? Dan stijgt de motivatie en de productiviteit.

Betrek je je leden bij je vereniging? Dan groeit het aantal leden en het aantal vrijwilligers.

Betrek je je buurtbewoners bij de straat? Dan heb je volgend voorjaar een aangeharkt plantsoen.


KIKI BAKKER-12.JPG
KIKI BAKKER-103.JPG
 

Betrekken is een middel, maar geen trucje.

Jij als manager hebt de taak om van dat betrekken je dagelijkse werk te maken.

Dus je loopt langs de werkplek van Pieterse om naar het gebroken been van zijn dochter te vragen, óók als je agenda vol zit.

Je mailt de nieuwe communicatiestrategie mail niet naar de leden, omdat dat nu eenmaal de makkelijke manier is. Je maakt er een verhaal van, een happening: je huurt kamelen en een megafoon. 

En het gesprek met de buurt over de rotzooi in het park delegeer je niet aan je lagere ambtenaren, omdat je het teveel gedoe vindt. Je maakt tijd voor de buurtbewoners. Jij organiseert een koffietafel. En je praat met iedereen, óók met de brompot van de Kerkstraat 75.

Dat het je geld, productiviteit of motivatie oplevert, is mooi voor je jaarverslag. Maar het levert je ook plezier op. De portier groet je als je ‘s ochtends binnenkomt. En Calsbeek van Financiën neemt af en toe  cappuccino met extra suiker voor je mee. Zoals je het graag drinkt.

Je medewerkers groeien elke dag. Omdat jij ze aandacht geeft. Je toptalent van de HR-afdeling durft een nieuw voorstel te doen. De conciërge neemt initiatief tot het wekelijks opschonen van het prikbord. Je hoeft er niet meer om te vragen. Het gaat vanzelf.

Hoe doe je dat, betrokken raken bij anderen?

Je vraagt wat ze vinden, of hoe het met ze gaat. Je staat open voor hun antwoord. Je investeert tijd in ze.

En áls je dan in gesprek bent, kijk je niet op je smartphone of je nieuwe appjes hebt. Je maakt van aandacht geven je hoogste prioriteit. Mocht Pieterse vertellen over de voetbaltrainingen van zijn dochter, dan wil jij maandag ook echt weten of ze gewonnen heeft.

Oh, en dan nog iets

Wees eerlijk over welke ideeën en opmerkingen je gebruikt en wat je links laat liggen. Niets is zo demotiverend als een baas die niet laat weten wat zij met je opmerkingen doet. Mensen verwachten echt niet dat ze altijd hun zin krijgen. Maar ze willen wel gehoord worden.

De eerste stap is zelf betrokken zijn bij anderen.

Wat je geeft, krijg je terug. Dus koop een verjaardagskalender. Noteer wanneer je medewerkers, of je leden, of je buren jarig zijn. Geef jezelf een geheugensteuntje.


Wil jij goede voorbeelden hoe je die beweging in je organisatie voor elkaar krijgt? Ik heb mijn jarenlange kennis en ervaring nu samengebracht in een gratis E-book ‘Hoe dan?’ Als bonus gratis toegang tot 9 korte video’s met voorbeelden! Helemaal voor niks!


Vul hieronder je naam en mailadres in, dan ontvang je het direct in je inbox.

 
 
 

gerelateerde blogs