Waarom Powerpoints over verandering flauwekul zijn - en hoe je gewoon begint

 

Foto: Unsplash

Foto: Unsplash

Daar stond ik met mijn felgekleurde sneakers in een zaal vol Van Bommels.

Ik zag mezelf niet als rebels, ik was gewoon… mij. Maar een stempel kreeg ik al snel. Door het steeds weer uitproberen van iets nieuws en te laten zien dat dingen anders konden, was ik ook een beetje anders.  

‘Heb je haar weer.’

‘Dat werkt bij ons niet.’ 

‘Waarom moet er toch weer wat anders, wat we nu doen werkt toch gewoon?’ 

Mensen zijn gewend om te voldoen aan regels en passief te consumeren. Zelf in de hoofdrol zijn in een organisatie en echt meedoen, is ondenkbaar voor ze. Terwijl om ons heen juist die behoefte om mee te doen zo voelbaar is. 

En dan is mijn, maar vooral ook jouw rebelsheid nodig. Want voordat mensen dat gewenste anders kunnen vertonen, moeten ze het eerst zien. 

Wat is het verschil tussen wat zij willen en wat jij wil?

Het boek ‘New Power’ onderscheidt old power en new power organisaties. ‘Old power models ask of us only that we comply or consume. New power models demand and allow for more.’ 

Old power organisaties zijn niet slechter dan new power organisaties. Ze zijn alleen anders. Ze bereiken een ander doel.

De traditionele organisaties zijn gebaseerd op hiërarchie, expertise en macht. Dit is bijvoorbeeld hartstikke handig om snel te kunnen handelen in tijden van crisis. En reken maar dat je expertise wenst als je in een operatiekamer ligt. Dan hoef je geen invloed van de crowd

New power organisaties betrekken juist iedereen en geven mensen invloed. Mensen delen, ondersteunen, passen aan, funden, produceren en geven zelf deels een product of dienst vorm. Ze zijn mede-makers of bedenkers. 

Bij het ene doel past old power beter, bij een ander doel juist new power. 

Oke, ik snap het en ik herken het. Maar ik zie vooral oude of nieuwe organisaties. Heb je ook oude organisaties die je nieuw kunt maken?

Thanks for asking. Nu wordt het leuk. Want als jij in een old power organisatie werkt, dan heb je ontzettend veel kansen. Je kunt namelijk de organisatie veranderen en mensen in beweging krijgen. Je kunt ze het nieuwe licht laten zien.  

KIKI BAKKER-11.JPG
 

Soms zijn old power organisaties onterecht dichtgetimmerd rondom macht en hiërarchie. Wie de macht heeft, laat die niet graag los. Wie hard gewerkt heeft om de carrièreladder te beklimmen, zet de deur niet open voor de eerste beste nitwit. Het zal dus niet makkelijk zijn om die muren in jouw organisatie te doorbreken. 

Als je new power organisaties aantrekkelijk vindt, laat je je graag inspireren door innovatieve bedrijven. Misschien ga je op werkbezoek, of lees je boeken over Steve Jobs, Coolblue, en Zappos. Je hebt mazzel, want een kenmerk van new power organisaties is dat ze hun kennis met liefde delen. Alleen, hoe vertaal je dit nu naar je eigen organisatie?

Het hoe is het moeilijkste. Misschien levert het proberen je nu al veel frustratie op. Het antidote tegen je eigen frustratie is klein beginnen. Geef geen presentatie over wat er allemaal kan, maar begin zelf met het werkelijk te doen. Je kunt binnen je organisatie kleine experimenten uit te voeren. Als jij binnen een afgebakend gebied (een team, een project) jouw gang mag gaan, dan kun je laten zien wat werkt. Om een voorbeeld te zijn voor je omgeving, moet je het eerst laten zien. 

Om het te laten zien kan ik een mooie Powerpoint maken voor intern gebruik?

Nee! Nee! Nee! Mooie praatjes (en plaatjes) zorgen niet voor de verandering die jij wil zien. Laten zien wat er veranderd is, is het sluitstuk. Niet het begin.

Werk jij in een organisatie die zegt dat ze wil veranderen? Ben jij daarom benoemd tot kwartiermaker, strategisch adviseur of projectmanager? De titel doet er niet toe. De organisatie denkt nu dat ze er al is. Er is toch iemand benoemd? Voorkom dat jouw titel een cover up is voor een onveranderde strategie. Powerpoint presentaties zorgen niet voor de verandering die je wil. 

Jij kan de brug bouwen tussen de oude en de nieuwe wereld. Dat doe je door ruimte te maken waarbinnen jij je gang kan en mag gaan. Grijp de allerkleinste kans aan. Kun je een meeting op een andere manier leiden? Door het zelf te doen, laat je het zien. 

Ja, maar in mijn eentje lukt dat toch nooit?

Mijn moeder zei altijd: ‘je moet het wel zelf doen, maar je hoeft het niet alleen te doen.’ Verzamel mensen om je heen die er net zo over denken als jij. Niet de moed verliezen! Ga op zoek naar een gelijkgestemde. Dat hoeft maar een persoon te zijn. Die ene persoon kan je helpen met ideeën, met het organiseren van dat ene moment. Die helpt je jouw energie te bewaren en om te zetten in positieve actie.

Niet mopperen dat je die persoon toch nooit zal vinden. Die persoon is er. En als jij je ruimte pakt, staat er vanzelf een ander op om mee te doen. Kijk maar. 

 
 

Wil jij goede voorbeelden hoe je die beweging in je organisatie voor elkaar krijgt? Ik heb mijn jarenlange kennis en ervaring nu samengebracht in een gratis E-book ‘Hoe dan?’ Als bonus gratis toegang tot 9 korte video’s met voorbeelden! Helemaal voor niks!


Vul hieronder je naam en mailadres in, dan ontvang je het direct in je inbox.

 

gerelateerde blogs