Audiotraining De Lessen van Obama

 

EWA 1.jpeg

Speciaal voor jou heb ik mijn training De Lessen van Obama ingekort en ingesproken. De drie basislessen hoor je nu via deze link

Als je mensen in beweging wil krijgen, dan begin je bij jezelf. Een goede manier om bij jezelf te beginnen is te kijken wie je inspiratiebron is. 

Als je die vraag aan mij stelt, dan denk ik Barack Obama. Niet vanwege zijn campagne of zijn presidentschap. Ik denk aan Barack Obama in zijn tijd als Community Organizer, als opbouwwerker in de Amerikaanse buurten. Het was zijn opdracht om mensen in beweging te brengen en te leren hoe ze zelf het voortouw kunnen nemen in hun eigen omgeving. Dat principe pas ik toe in alle type organisaties.  
Mensen leren in beweging te komen is geen makkelijke taak. Dat kost tijd, geduld en energie. Ik geef je in deze audiotraining en in deze blog graag drie tips waarmee je die aandacht aan mensen kunt geven.

EWA 4.jpeg
 

Leer luisteren.

Echt luisteren is ontzettend moeilijk. We luisteren meestal niet. Stiekem wachten we tot we zelf kunnen praten. Daarmee gaat halverwege het verhaal van de ander onze luisterknop uit en onze ‘praatknop’ aan. Zelfs als we nog niets zeggen, luisteren we al niet meer. De beste manier om dit af te leren is jezelf te volgen in het eerstvolgende gesprek dat je voert. Luister hoe je zelf luistert. 

Er zijn nog andere obstakels die ons in de weg zitten als we luisteren. We willen te graag onze eigen boodschap kwijt, en wachten op het signaal om zelf iets te kunnen vertellen. Bij een specifiek woord of onderwerp gaat wederom die luisterknop uit. Je hoort dan niets meer wat de ander zegt. In andere gevallen luister je in een gesprek alleen dat wat bevestigt wat je al weet. Je luistert om versterkt te worden in je eigen idee. Daardoor luister je heel selectief en sla je andere belangrijke signalen over. 


Maak verbinding met unusual suspects

De meeste mensen kunnen als een groep organiseren echt wel de invuloefening maken wie hun medestanders zijn en wie de tegenstanders. Denk aan lobbyisten, die zo’n scheidslijn standaard maken in hun analyse en strategie. Ook als je draagvlak wil opzetten binnen je eigen organisatie weet je welke afdeling of persoon gaat tegensputteren of wie je idee omarmt. 

De Obama’s zochten dan naar unusual suspects. Ze zochten het gemeenschappelijk belang dat mogelijke tegenstander konden hebben. Juist die onverwachte verbinding bracht ze de creativiteit om tegenstanders de wind uit de zeilen te nemen. 


Het ontwikkelen van leiderschap

In je gezin, in je wijk, in je werk, overal worden leiderschapskwaliteiten van je gevraagd. Waarschijnlijk hoef je geen grootse speeches te houden, maar maak jij wel keuzes die leidend zijn voor anderen. Iedereen is een leider. Daarin zit de kracht van de methode van Obama. Hij is altijd bezig om nieuwe leiders te ontwikkelen en een podium te geven. Zo ook in zijn huidige werk bij The Obama Foundation. 

We zijn gewend om mensen niet alleen te vertellen wat we willen, maar ook hoe ze dat moeten doen. Of, als we al ruimte geven aan de ander, we vergeten ze onderweg te coachen. Leiderschap moet je ontwikkelen. Het is iets dat slechts bij weinig mensen vanzelf komt. En toch heeft iedereen het in zich. Op korte termijn vraagt het ontwikkelen van leiderschap veel tijd en energie. Op lange termijn creëert het een groep gelijkgestemden, waardoor jij de beweging niet meer alleen hoeft aan te jagen. Zie het als een investering, die zich meer en meer uitbetaald naarmate mensen zelfstandiger kunnen opereren. Je groeit je beweging op deze manier als olievlek. En je leidt mensen op tot leiders. 

Wil je meer praktische voorbeelden horen, en luisteren naar deze lessen? Luister dan nu naar de gratis audiotraining


 
 

Wil jij goede voorbeelden hoe je die beweging in je organisatie voor elkaar krijgt? Ik heb mijn jarenlange kennis en ervaring nu samengebracht in een gratis E-book ‘Hoe dan?’ Als bonus gratis toegang tot 9 korte video’s met voorbeelden! Helemaal voor niks!


Vul hieronder je naam en mailadres in, dan ontvang je het direct in je inbox.

 

gerelateerde blogs