Hoe je in 4 stappen anderen in beweging krijgt

 

KIKI BAKKER-45.JPG

Loop je tegen een muur op, als je anderen in beweging wil krijgen? Of gaat het eigenlijk gemiddeld genomen wel goed, maar wil je toch nieuwe energie? Wat je motivatie ook is, in de workshop ‘mobiliseer je achterban’ leer je de vier basisstappen van het mobiliseren.

Een doel is pas motiverend als je daar beeld bij hebt, als je ziet waar het heen gaat.
 

Stap 1: Stel motiverende doelen.

Open deur he? Niet dus! Doelen stellen die motiverend zijn voor anderen is hartstikke moeilijk. In mijn workshop leer je je doelen te visualiseren. We werken met een methode om helder te krijgen wanneer je ontevreden en wanneer je tevreden bent. Want een doel is pas motiverend als je voor je ziet waar het heen gaat en als duidelijk is wat jouw organisatie als succes definieert. Alleen dan kun je anderen mobiliseren om dit doel met jou te behalen.

Stap 2: Analyseer je doelgroep

De ene club heeft leden, in een andere club is de doelgroep misschien de groep klanten. Wie je achterban ook is: als die uit 5000 mensen bestaat, heb je niets aan het benoemen van zo’n grote algemene groep als doelgroep. Want 5000 mensen krijg je niet zomaar in beweging. Het is dus belangrijk om je doelgroep uit kunt splitsen in kleinere groepen. Zo kun je veel gerichter acties organiseren en is jouw activatie niet langer een schot hagel op die hele grote groep die jij de achterban noemt.

Stap 3: Bepaal je structuur

Je organisatie kent een formele structuur maar voor het mobiliseren van je achterban kan een informele structuur een waardevolle bijdrage leveren. Bijvoorbeeld door ambassadeurs aan te stellen. Die hoeven geen officiële functie te hebben, maar het mag wel. Je kunt werken met ambassadeurs, met een olievlek of je zet je eigen netwerk in. In de workshop leer je welke structuur het beste bij welk vraagstuk past.

4. Zorg voor een fijne cultuur

Vaak is het enthousiasmeren van 1 persoon afhankelijk. Terwijl je zou willen dat het ook buiten die ene persoon vorm krijgt en zichzelf versterkt. Dat zit in de kleine dingen. Die je niet kunt opleggen, maar die je alleen als voorbeeld kunt uitdragen. Hoe ga je in je organisatie met je achterban om? Wat zijn jullie gedragsnormen en welke werken als je mensen enthousiast wil houden of tot actie aan wil zetten?


KIKI BAKKER-139.JPG
 

Wil jij goede voorbeelden hoe je die beweging in je organisatie voor elkaar krijgt? Ik heb mijn jarenlange kennis en ervaring nu samengebracht in een gratis E-book ‘Hoe dan?’ Als bonus gratis toegang tot 9 korte video’s met voorbeelden! Helemaal voor niks!


Vul hieronder je naam en mailadres in, dan ontvang je het direct in je inbox.

 
 

gerelateerde blogs