Hoe je met luisteren mensen in beweging krijgt

 

KIKI BAKKER-163.JPG

Gooi een steen in de vijver en er ontstaat een rimpeling.

Die ene steen heeft tot in de verte effect op het water. Hoe klein ook.

Als je ambassadeurs inzet, dan werk je bewust aan het steen-in-de-vijver-effect. Jij start iets, dat nog tot in de verte effect heeft. De verandering die je wil waarmaken, wordt kleiner en concreter en roept steeds minder weerstand op.

Hoe verder je komt, hoe meer ambassadeurs met je meedoen.  

Wat zijn dat dan, die ambassadeurs?

Ambassadeurs zijn intrinsiek gemotiveerde mensen. Sterker nog, ze zijn het voorbeeld van wat jij het liefste wil zien. Er zijn altijd gelijkgestemden te vinden om je heen. Je weet nu toch ook al over wie ik het heb binnen jouw organisatie?

Door deze mensen vooraf te betrekken, geef je ze erkenning voor wat ze nu al doen en help je ze zelf te groeien in hun ondernemerschap en als voorbeeld voor anderen te dienen.

Ambassadeurs kies je door alle lagen in de organisatie heen. Hiërarchie en positie doen er niet toe. Het gaat om de mindset, wie is net zo gedreven als jij? Bewandel de formele route zodra die nodig is, maar raak nu vooral de mensen waarvan jij denkt dat ze gelijkgestemd zijn. Jouw ambassadeurs groeien en verspreiden zich als een olievlek. Dat ziet er zo uit:

KIKI BAKKER-153.JPG
 

Hoe zet je ambassadeurs in?

Je geeft ambassadeurs zelf de regie over het proces, en ik begeleid ze daar vervolgens in. Dat is gebaseerd op het Amerikaanse (en inmiddels Britse) model van Community Organizing, waarin de focus ligt op het empoweren en activeren van betrokkenen, bijvoorbeeld leden van een bepaalde vereniging. Deze ambassadeurs leer je zich te laten horen, en met elkaar in gesprek te gaan en goede voorbeelden te delen. Ze organiseren zichzelf steeds meer. Ik leer ze de vaardigheden en het zelfvertrouwen om te groeien en het voortouw te nemen.

Projecten kennen nu vaak een lanceringsdatum. Met ambassadeurs werk je lang voor de lanceringsdatum al samen. Zo voorkom je dat een lancering het startpunt moet zijn, dat iedereen mobiliseert. Je lanceert vooral een bevestiging en erkenning van dat wat er al gaande is. Ook dat is het signaal dat je luistert voordat je begonnen bent.

Waarom werkt luisteren goed als activatiemiddel?

Luisteren is de start van het Community Organizing werk. Maar het klinkt makkelijker dan gedacht. Dit luisteren kost je veel tijd en hard werk. Maar als je heel goed luistert, dan geeft het je alle middelen in handen om makkelijker en meer mensen te activeren. Want je weet waar het hen echt om gaat.

Door zorgvuldig te luisteren, kun je doorvragen op onderliggende emoties, motieven en weerstanden van de mensen die je in beweging wilt krijgen. Luister naar de mensen om wie het echt gaat. Praat niet alleen met de voorzitter of de woordvoerder, maar juist met inwoners, leden of medewerkers zelf. Luister naar hun taalgebruik en emoties. Het gaat niet om standpunten, maar om de verhalen.

Door te luisteren en vragen te stellen, kom je vanzelf op het kruispunt van jouw idee en hun verhalen. Je kunt langzaam jouw eigen idee loslaten en werkelijk delen. Het idee laten groeien door anderen, door te luisteren en het ze eigen te laten maken. Horen wat ze echt zeggen, en daar met de motieven en uitwerking van het idee bij aansluiten. Zo zorg je dat het idee van iedereen is.

Dat klinkt tijdsintensief

Dat is het ook. Het zijn een-op-een gesprekken, naast elkaar in dezelfde ruimte. Maar het is wel de moeite waard. In een elektronische survey krijg je geen kans om echt contact te maken. Natuurlijk kan de data uit zijn survey jouw project helpen. Maar dan is het niet de luistertool die ik nu bedoel. Je hoeft geen wetenschappelijk onderzoek te doen, je wil weten wat mensen drijft. En je hebt hun verhalen nodig om je strijd te onderbouwen.

Ook helpen die persoonlijke verhalen jouw inzet om mensen te empoweren. Als zij leren hun verhaal te vertellen en in te zetten als drijfveer, dan doe je wat community organizing probeert te doen: je geeft mensen de regie terug over hun eigen omgeving. En met die regie, als zij zien wat er mogelijk is, als ze de tools hebben om het zelf te kunnen, en als ze dankzij jouw luisterend vermogen hun verhaal durven te vertellen, dan zullen ze in de toekomst leren te geloven in hun eigen capaciteit. Dan voelen ze dat ze het zelf kunnen.

En dat begint allemaal met echt te luisteren. Probeer het eens uit, tijdens je eerstvolgende gesprek. Oren open, en je eigen gedachten uit.


 
 

Wil jij goede voorbeelden hoe je die beweging in je organisatie voor elkaar krijgt? Ik heb mijn jarenlange kennis en ervaring nu samengebracht in een gratis E-book ‘Hoe dan?’ Als bonus gratis toegang tot 9 korte video’s met voorbeelden! Helemaal voor niks!


Vul hieronder je naam en mailadres in, dan ontvang je het direct in je inbox.

 

gerelateerde blogs